teleporady
Ruch to zdrowie, czyli 45 powodów, dlaczego warto uprawiać sport

Ruch to zdrowie, czyli 45 powodów, dlaczego warto uprawiać sport

Obiecujesz sobie, że w końcu zaczniesz się ruszać, ale brakuje Ci motywacji? Korzyści, które niesie za sobą aktywność fizyczna, są niezliczone. Regularna aktywność wpływa nie tylko układ ruchu, ale na cały organizm. Sprawdź, dlaczego warto uprawiać sport.

Sport to zdrowie, wszyscy to wiemy. Obiecujemy sobie, że zaczniemy się więcej ruszać, że będziemy biegać, albo ćwiczyć jogę. Od jutra, od poniedziałku, od nowego roku. Czasem nam się nawet udaje zacząć, ale po kilku treningach najczęściej tracimy motywację. Tylko nielicznym udaje się prowadzić aktywny tryb życia na stałe i uprawiać sport regularnie.

Dlaczego warto uprawiać sport?

Sport ma wielki i zbawienny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Oto 45 powodów by być aktywnym każdego dnia.

  1. Aktywność fizyczna poprawia nastrój.
    Ćwiczenia fizyczne powodują, że wzrasta produkcja tzw. hormonów szczęścia – endorfin. Powstają one w przysadce mózgowej. To właśnie one odpowiadają za radość i szeroki uśmiech, który widać na twarzach sportowców nawet po wyczerpujących zawodach lub treningach.

  2. Zwiększa zdolności uczenia się.
    Jednym z powodów, dla których warto uprawiać sport, jest jego wpływ na układ nerwowy. Mózg jest nie tylko lepiej ukrwiony i odżywiony. Aktywność fizyczna powoduje, że wzrasta ekspresja białka BDNF, który reguluje działanie neuroprzekaźników i wzmacnia odbiór sygnałów między komórkami nerwowymi.

  3. Uprawianie sportu podnosi samoocenę.
    Wpływ uprawiania sportu na samoocenę jest związany nie tylko w poprawą wyglądu sylwetki. Dzięki niemu wzrasta wiara we własne możliwości, poprawia się nastrój i samopoczucie, tym samym patrzymy na siebie bardziej przychylnym okiem.

  4. Zwiększa sprawność mózgu.
    Sport zwiększa ekspresję białek odpowiedzialnych za funkcjonowanie układu nerwowego – głównie tkanki nerwowej w mózgu. Sprzyja także namnażaniu się komórek nerwowych, co ma wpływ na funkcje poznawcze.

  5. Ruch poprawia sprawność, wytrzymałość i elastyczności ciała.
    Regularna aktywność fizyczna sprawia, że wzmocnieniu ulegają mięśnie. Poprawia się także wydolność narządów wewnętrznych. Tym samym organizm może dłużej funkcjonować na zwiększonych obrotach.

  6. Sport wpływa na zdrowie psychiczne.
    Dzieje się tak ze względu na produkcję endorfin, ale także zmniejszenie stresu, lęku i napięcia nerwowego.

  7. Redukuje stres.
    Za stres odpowiedzialny jest kortyzol. Regularna, umiarkowana aktywność fizyczna zmniejsza jego wydzielanie. Tym samym zmniejsza się napięcie nerwowe. Stajemy się też bardziej odporni na sytuacje stresowe w przyszłości.

  8. Wzmacnia system immunologiczny.
    Niski poziom kortyzolu nie tylko przeciwdziała stresowi, ale także wpływa pozytywnie na odporność. Układ immunologiczny wzmacnia się również dzięki lepszej pracy serca, do której przyczynia się regularny sport.

  9. Sprawia, że czujemy się szczęśliwsi.
    Na tą korzyść z uprawiania sportu wpływają wcześniej wspomniane produkcja endorfin i redukcja stresu. Ponadto uczuciu szczęścia sprzyja osiąganie zamierzonych celów i ciągły rozwój, które przy aktywności fizycznej są nieuniknione.

  10. Działa przeciwstarzeniowo.
    Regularny wysiłek fizyczny odmładza nawet o 30 lat. Jest to związane z poprawą wydolności organizmu i redukcją stresu.

  11. Sport poprawia napięcie i koloryt skóry.
    Nawet delikatny rozrost tkanki mięśniowej powoduje, że skóra jest lepiej napięta i elastyczna.

  12. Pomaga w profilaktyce przeciw udarom.
    Aktywne spędzanie wolnego czasu zmniejsza stres, poziom cholesterolu i tkanki tłuszczowej oraz poprawia krążenie.

  13. Dzięki aktywności fizycznej lepiej śpimy.
    Organizm regeneruje się w czasie snu. Dlatego po treningu nie ma problemów z zasypianiem i przedwczesnym budzeniem się.

  14. Poprawia funkcjonowanie stawów.
    Dzieje się tak, ponieważ sport zwiększa wydzielanie mazi stawowej.

  15. Zwiększa siłę mięśni.
    Tkanka mięśniowa rozrasta się, jest lepiej ukrwiona, a tym samym bardziej wytrzymała na obciążenia.

  16. Łagodzi niepokój.
    Dzięki aktywności fizycznej następuje redukcja stresu i poprawa samopoczucia, co zmniejsza wszystkie negatywne emocje.

  17. Sport wyostrza pamięć.
    Jest to związane w ogólną poprawą funkcjonowania układu nerwowego.

  18. Pomaga kontrolować uzależnienia.
    Ćwiczenia odrywają uwagę od używek. Powodują też, że organizm nie czuje potrzeby, aby po nie sięgać.

  19. Daje pewność siebie.
    Poprawa wyglądu, zdrowia i samopoczucia sprawia, że czujemy się dobrze we własnym ciele.

  20. Zwiększa produktywność.
    Mimo treningu zwykle masz więcej chęci do dalszego działania. Potrafisz też lepiej zorganizować sobie czas.

  21. Aktywność fizyczna wpływa na kreatywne myślenie.
    Ma to związek z tworzeniem się nowych połączeń nerwowych w mózgu.

  22. Poprawia nawyki żywieniowe.
    Aby uprawiać sport, musisz się dobrze odżywiać. Z czasem podświadomie zaczynasz sięgać po zdrowe produkty.

  23. .Jest jednym z czynników długowieczności.
    Ćwiczenia zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób, które prowadzą do przedwczesnej śmierci.

  24. Poprawia wygląd.
    Dzieje się tak dzięki poprawie sylwetki, ale też napięcia i kondycji skóry.

  25. Wzmacnia kości.
    Ruch i nacisk na kości stymuluje je do produkcji nowych komórek.

  26. Uprawianie sportu wzmacnia serce.
    Wiąże się to ze zmianą trybu pracy serca w czasie wysiłku.

  27. Poprawia posturę.
    Mięśnie i kości są wzmocnione, co zapobiega garbieniu się.

  28. Chroni przed przeziębieniami.
    Osoby, które regularnie uprawiają sport, mają lepszą odporność.

  29. Reguluje apetyt.
    Zmniejszeniu ulega tkanka tłuszczowa, która ma wpływ na uczucie głodu (potęguje je).

  30. Pomaga wyregulować poziom cholesterolu.
    Wysiłek obniża poziom "złego" cholesterolu, a podnosi poziom "dobrego" cholesterolu.

  31. Aktywność fizyczna obniża ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory.
    Istnieje wiele badań, które potwierdzają, że aktywność fizyczna jest jednym z elementów profilaktyki nowotworów.

  32. Pomaga skupić się na życiowych celach i dodaje odwagi w realizacji planów.
    Trenowanie wiąże się z obieraniem celów. Umiejętność tą można łatwo przenieść do codziennego życia.

  33. Pomaga leczyć nadciśnienie.
    Regularne uprawianie sportu reguluje ciśnienie krwi.

  34. Obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę.
    Jest to związane głównie z obniżeniem cholesterolu i tkanki tłuszczowej oraz zwiększeniem wrażliwości tkanek na insulinę.

  35. Obniża ryzyko demencji.
    Niskie ryzyko demencji wiąże się z tworzeniem nowych neuronów.

  36. Łagodzi bóle pleców.
    Jest to związane z poprawą postawy ciała i wzmocnieniem mięśni.

  37. Obniża ryzyko osteoporozy.
    Ruch sprzyja tworzeniu się nowych komórek w tkance kostnej.

  38. Pomaga walczyć z depresją.
    Sport poprawia samopoczucie, zmniejsza negatywne emocje i poprawia funkcjonowanie układu nerwowego.

  39. Chroni przed utratą masy mięśniowej.
    Regularny wysiłek powoduje wzrost i wzmocnienie tkanki mięśniowej.

  40. Dodaje energii.
    Endorfiny sprawiają, że nawet po wyczerpującym treningu chcemy działać dalej.

  41. Poprawia równowagę i koordynację.
    Wiąże się to ze wzmocnieniem mięśni i poprawą postawy ciała.

  42. Wzmacnia odporność na ból.
    Endorfiny powodują wzrost progu bólu.

  43. Dotlenia wszystkie komórki organizmu.
    Wiąże się to z poprawą krążenia podczas wysiłku.

  44. Wzmacnia samodyscyplinę.
    Aby uprawiać sport, musisz być lepiej zorganizowany.

  45. Poprawia libido i zwiększa satysfakcję z seksu.
    Osoby, które trenują, przyznają, że regularny wysiłek ma swoje odbicie w sypialni. Pojawia się większa ochota na seks, a zbliżenia są bardziej satysfakcjonujące.

Jak zmotywować się do uprawiania sportu?

Znasz już 45 powodów, dla których warto być aktywnym fizycznie. A teraz po prostu zacznij się ruszać. Nie czekaj na jutro, nowy tydzień lub kolejny rok. Ćwiczyć możesz w domu, na siłowni lub świeżym powietrzu. Najpierw wyznacz sobie 2–3 dni po 10 minut ruchu – może to być nawet spacer. Z czasem zwiększaj jego ilość. Organizm sam zacznie domagać się więcej, gdy pojawią się pierwsze efekty aktywności fizycznej (a dzieje się to niemal od razu).

 

"