lekarz

Prawa i Obowiązki Pacjenta

 

PRAWA PACJENTA

Pacjent ma prawo do:

  • Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, udzielanych z należyta starannością,
  • Natychmiastowego udzielania świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia,
  • Poszanowania intymności i godności, zabezpieczenia bezpieczeństwa,
  • Informacji o swoim stanie zdrowia,
  • Dostępu do dokumentacji medycznej udzielania upoważnienia do tej czynności osobom trzecim oraz ma prawo wymagać by chroniono jego dane przed osobami przez niego nieupoważnionymi,
  • Zachowa w tajemnicy informacji o pacjencie przez osoby wykonujące zawód medyczny,
  • Wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody
  • Leczenia bólu
  • Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza,
  • Towarzyszenia bliskiej osoby oraz kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami. Ma prawo do korzystania z opieki bliskich podczas pobytów w Szpitalu,
  • Opieki duszpasterskiej,
  • Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie,
  • Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.


OBOWIĄZKI PACJENTA

Pacjent przebywający na terenie szpitala powinien:

  • Przestrzegać regulaminu organizacyjnego szpitala,
  • Stosować się do zaleceń i wskazówek personelu Szpitala,
  • Nie zakłócać spokoju innym pacjentom i pracy personelowi Szpitala,
  • Odnosić się z szacunkiem i życzliwością do innych pacjentów i do personelu Szpitala,
  • Stosować się do przepisów o bezpieczeństwie pożarowym,
  • Współpracować z personelem medycznym w trakcie przygotowania i wykonywania badań diagnostycznych,
  • Zachować w należytym porządku przedmioty wyposażenia szpitalnego oraz przestrzegać przepisów sanitarnych obowiązujących w Oddziale i zachować czystość w pomieszczeniach szpitalnych i na całym terenie szpitala,
  • Stosować się do przepisów zabraniających: spożywania napojów alkoholowych, palenia tytoniu, stosowania innych używek, uprawiania gier hazardowych, handlu na terenie Szpitala,
  • Samodzielnego opuszczania oddziału,
  • Posiadać dokumenty niezbędne do przyjęcia do Szpitala,

Pacjenci nieprzestrzegający regulaminu mogą zostać wypisani ze szpitala.

Szpital zapewnia możliwość uczestnictwa w procesie opieki nad pacjentem osobom bliskim/ przedstawicielom ustawowym. Poniżej zasady oraz lista czynności dozwolonych, rekomendowanych oraz zakazanych (tabela z załącznika 1).

Prawa Pacjenta - tłumaczenie na język migowy - YouTube

Załącznik_nr_1_do_PP_8-1_2025PRAWA PACJENTAplakat prawa pacjenta

 

 

 

 

 

Podmioty powołane do ochrony praw pacjentów
Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta
Szpitala Geriatrycznego im. Jana Pawła II w Katowicach
mgr Magdalena Jantos
tel.32 763 89 75
e-mail: magdalena.jantos@pentahospitals.pl


Rzecznik Praw Pacjenta
Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590 (czynna całą dobę)
Biuro: ul. Płocka 11/13 01-231 Warszawa, fax: (22) 506 50 64
kancelaria@rpp.gov.plwww.gov.pl/web/rpp

Śląski Oddział Wojewódzki NFZ ( w zakresie świadczeń udzielanych w ramach NFZ)
Sekcja ds. Skarg i Wniosków
ul. Stanisława Kossutha 13, 40-844 Katowice
tel. 32 735 05 45
e-mail: kancelaria@nfz-katowice.pl , strona internetowa oddziału: www.nfz-katowice.pl

Pacjent, którego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane w sposób dla niego zadowalający, może także złożyć skargę do:

  • Dyrektora Szpitala Geriatrycznego im. Jana Pawła II w Katowicach.
  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej
  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych
  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Krajowej Izby Fizjoterapeutów
  • Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych

 

 

Udostępnianie dokumentacji medycznej:

Udostępnianie dokumentacji medycznejwzór wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej